Det går framåt, but it takes time..

Publicerat: 2016-12-13 Kl: 22:31:54 | I kategori: Allmänt

Söt Mickis i lockar efter lördagens julshow där han bar knoppar!
 
Mickis tränas som ni vet extra mycket för att stärka honom, vidareutbilda och sätta galoppombyten nu under vintern. Jag rider honom 3-4pass/vecka lite beroende på hur verksamheten ser ut, mest dressyr såklart men det har även blivit konditionsträning ute och så hoppar Fia ibland. 
Det går framåt med bytena, han är ju väldigt arbetsvillig och det som är "problemet" just nu är att få honom att vänta och att hålla sig på backen i bytena då han gärna vill sparka bakut :P
Fick en bra övning av Siv när hon var hos oss för ett par veckor sedan men gäller att variera sig för han lär sig snabbt vad som ska hända.
 
Jag rakar hästar på löpande band - älskar nya maskinen och den har underlättat arbetet avsevärt. Nu kan jag raka varsomhelst! W-T rakade jag samtidigt som hon åt sitt frukosthö i boxen för några veckor sedan. Så skönt att slippa sladden och den går så fint - helt klart värt pengarna även om det var dyrt, vi tog ett "paket" så är extra skär, olja, rengöring osv samt en liten apparat/trimmer för huvud och ben också. Såklart även den sladdlös. På bilden är Ronjah som jag klippte förra veckan och som hon är klippt klipps de flesta skolhästar, vissa får en "rand" över bakbenen också. Lite olika beroende på hur mkt de svettas samt om de är lätta/säkra att klippa benen på osv. Mycket mer lättskött med rakade ben så vill gärna ha dem rakade. 
Hitills i höst har jag rakat: Mille 3 eller 4 gånger, Kirre, Lady, Werra, Jake, Boss, Mickis, Killy, Bosson, Seamie, Siri, W-T, Jolita, Joe, Jacquline, Aztor, Ronjah och Rory. Mamma har klippt Helios och Uranos samt sin Demeter. Fia klipper sina två samt Gent..  Anna gjorde debut idag på Magic med klart godkänt resultat, snyggt blev det. Jag får raka de flesta eftersom jag är lite nogrannare, gör bättre linjer och oftast ruskigt snabb :P Seamie gjorde jag på typ 20-25min tror jag.
 
Har en del på listan nu: Jolita, Joe och Boss behöver klippas igen. Nykomlingen Semas ser ut som en björn men där behövs lite träning och en del lugnande tror jag! Mille börjar bli bra långhårig igen men sålänge han inte blir värre svettig än vad han är nu så får han vänta. Har numera alltid hjälm när jag rakar hästarna, hade det vid olyckan förra hösten också då jag visste det var en knepig häst men nu är det standard på alla.
 
Ingen bra bild men snyggingen Samoa efter sin debut för Siv för två veckor sedan! Vi jobbar på med att få ut halsen då hon gärna blir hög och kort - extremt lätt i handen! Hon är dock en evig olycksfågel, stod i tre veckor för ett tag sedan då hon trampade upp en lång reva med brodden på ena bak som var svårläkt - kommer bli ett mindre tjusigt ärr skulle jag tro. Igår hade hon sparkat på sig igen så ingen ridning idag, hon tränas annars 4-5 dagar/vecka. På töm, ut eller i ridhuset, förra veckan gjorde vi uppsutten hoppdebut också!
 
Gud så mycket man kan skriva efter långt uppehåll ifrån mig.. Mille går väldigt bra och trotts att det inte blivit så mycket träning för tränare under hösten så har vi klivit upp ett par hack på stegen! Förra helgen satte vi 6 byten i varje på första försöket :D 
 
Får bli mer info och bilder en annan dag
 
Kram Madde 
 
 
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0