Många tankar......

Publicerat: 2015-03-04 Kl: 23:02:18 | I kategori: Allmänt

snurrar i huvudet. Jag är alltid försiktig med vad jag skriver på bloggen för skrivet är ju skrivet, Men nu ska jag sticka ut hakan då jag är lite irriterad.
Det gäller att ha en bra veterinär eller ännu hellre flera. Vilket jag tycker att vi lyckats bra med tyvärr finns de ju inte alltid tillgängliga och finns för långt bort etc när det är akut sjukvård som gäller.
En bra veterinär är guld värd!
Förr hade vi det suveränt då en mycket skicklig veterinär Johan Hellander bodde i Mariefred och vad det något akut så kom han alltid upp. Det känns så tryggt. Men det är ju många år sedan. Förut använde vi ju Strömsholm men det kostar ju i princip 10.000 innan man gjort något.
Tove Forslund använder vi nu men hon bor ju väldigt långt bort och svårt att använda när det är akut men jag kan ringa och konferera med henne. Vår gamla stuteri veterinär Elizabeth Rydström likaså som tyvärr bor på Lovö utanför Drottningholm.
Axel som arbetar på kliniken i Hölö är också en sådan veterinär som jag kan ringa och även skickat bilder på sårskador och fått goda råd.
 Göran Ström är också en sådan veterinär men det är ju svårt som nu när vi haft  Siri så sjuk i kolik och han igår var i Arboga på ett livmoderframfall.
Distriktsveterinärerna använder vi sällan mycket för att jag genom åren stött på veterinärer som inte håller samma kvalite´som de andra kan man lugnt säga.
Vi hade en bra ute i måndags natt men hon arbetade inte igår när jag hade behövt veterinär igen. Fick ett mycket konstigt råd när jag kontaktade dem igår när Siri blev mycket sämre under dagen.
Hon tyckte att vi skulle longera henne.......vilket jag för mycket länge sedan fått lära mig att man inte gör. Kändes inte som en bra ide´ att ta ut dem igen ska jag säga så vi sprutade i Siri (i munnen) vatten och parafin olja gick med henne i korta intervaller och vakade även i natt som tur var så vände det i natt och vi har gett henne mycket små portioner hösilage som legat i vatten. under dagen. Samt fortsatt att gå med henne med jämna mellan rum.
Så peppar peppar så är hon snart på benen igen.
Detta är ju bara ett fall finns ju flera som egentligen är värre men kanske inte ska ta det här. Ett litet kanske eftersom det är ett antal år sedan - en av våra inackorderingar hade en sårskada på ett bakben hästen var inte halt men lite svår att titta på så distriktsveterinären stod utanför boxen och sa att det var bäst att de åkte till Strömsholm akut sent en kväll det kostade djurägaren väldigt många tusen lappar och en hel natt förutom att det besöket på stallet kostade ganska många tusen också.
 
Finns flera saker jag irriterar mig över som jag återkommer med i sinom tid.
 
Så mitt råd till alla hästägare skaffa en bra veterinär kontakt och var rädd om den det kan spara dig mycket pengar. En bra veterinär som man kan diskutera lämplig behandling eller kanske inte behandling alls i vissa fall då akut sjukvård kostar mycket pengar och våra hästförsäkringar blir sämre och sämre. En buk öppning kan ju innebära att man skuldsätter sig för lång tid framöver. Alltid viktigt att fundera över hur prognosen är vid en svår skada.
Vill tacka alla som varit oroliga över vår fina Siri!
Ann
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0