Söndag och snart ny vecka igen....

Publicerat: 2014-02-02 Kl: 14:06:46 | I kategori: Allmänt

Surt väder + grader blötsnö blää. Nyss avslutat lunchen och ska strax ut o rida Demeter. Jocke ska bara harva först. Idag har jag o Jocke mockat allt själva. Han höll bra tempo först men sedan började det som vanligt. (Jocke brukar inte mocka om dagarna då vi tycker att det är bättre han gör sånt som inte vi kan). Han svor över skitaktiga hästar och började gräva ur boxar så i slutet så hann jag två eller fler när han tog en......
Själv gillar jag bäst att mocka i halm! Snabbt och enkelt slipper att stå och skaka en grep. Tyvärr är det så att ingen annan i familjen tycker som jag så då får det bli torv och spån.
Demokrati kallas det för.......
Nu när det blivit + grader igen så blir automatiskt boxarna i utestallet skitigare/blötare.
 
Många människor tycker att det är ett skitgöra att mocka själv kan jag tycka att det kan vara mental avslappning men dock i lagom skala. Lite meditativt att mocka och så gillar jag när det är klart och rent!
Dessutom är det en konst att mocka. Om vi har någon praktíkant från högstadiet så får de inte mocka om de inte gjort det mycket förut. Ska man vara en vecka på praktik så blir det mer jobb att ta reda på det efteråt speciellt om man har tidspress då är det bättre att de får göra andra saker. Finns ju oändligt mycket man kan göra i ett stall.
 
Det tar tid att lära síg  mocka så att det blir rent, går snabbt/effektivt och dessutom ekonomiskt. Min filosofi är att det går åt mer strö om man har för lite strö i boxen det blir ju inte heller så skönt för hästen att ha för lite strö. Våra hästar har bädd och det tycker jag fungerar bra.
 
Nej ut o rida för jag ska hinna med två privatlektioner innan kvällslektionerna också.
Ann
Snart är snön ett minne blott.....
Kommentarer
Postat av: Monika

Tycker som du om att mocka halmboxar. Härlig känsla med massor av ren gul halm på en stabil bädd.
Och håller med dig om att mycket strö gär det lättare att mocka. Skiten flyter liksom ovanpå då. :-)
Och som du säger, lagom många boxar ska det vara......

Svar: Ja visst är det så, finns det något härligare än en häst som står i en box med guldgul halm :) mumsandes på sitt hö! Ann
Ekelund

2014-02-02 @ 19:14:17
Postat av: Madde

Faktiskt så vill jag också ha halm till ALLA om jag fick välja o de har vi diskuterat MEN det krävs så enorma förvaringsytor att lagra den innan användning sedan nästa problem - dyngstacken växer enormt mycket fortare :(

Svar: japp vi får bygga större dyngplatta :)
Ekelund

2014-02-04 @ 02:32:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0