Resfeber?

Publicerat: 2012-01-18 Kl: 21:48:28 | I kategori: Allmänt

- Nix, inte ännu iaf.. Mitt största "problem" som jag funderat på i flera dagar nu är BOXARNA! Ja hästarnas boxar, och de fyra spiltorna vi har, om de ser likadana ut när jag kommer tillbaks om drygt två veckor?
Jag är så nöjd med hur de är nu och jag har lagt mycket jobb på dem sedan Fia åkte, hon mockar ju normalt i stora stallet - inte dåligt alls men jag har inte varit helt nöjd som sagt :P
Nu är de i mina ögon perfekta!! Har kommit på hur man ska använda det lite kluriga pappersströet på bästa sätt.

Vi har ju bädd och mockar alltså ut skithögarna men också det översta blöta, pappersbäddarna har även en förmåga att packa sig och bli för höga så man måste vara noga med att "fluffa" upp det med grepen. Vattnet innan man stöar är också viktigt så det sväller upp och blir mjuk och fuffigt. Jag har insett att varmvatten gör susen - gås på nolltid att få perfekt! Så jag tömmer två säckar á 15kg i en skottkärra och häller på ca 15l varm vatten för att pelletsen ska svälla upp innan jag har in det i boxen.

Några av hästarna har vi också gått tillbaks till torv på då det inte fungerade med pappersströ till det grisarna! Jolita, Jaquline och Navange är våra grisar men även spiltorna har nu torv då det blev svårt med det andra ströet i spilta för bädden blev för hög och blöt med en gång.

Imorgon har jag två hästar kvar av pappersströhästarna att ströa åt denna veckan sedan kommer de inte att behöva nytt fören tidigast på onsdag nästa vecka :D
Det kanske låter konstigt men jag tycker OM att mocka!
Åtminstonde när man inte är under alltför mycket tidspress, tycker det är avslappnande och "mysigt" att mocka - även om jag har 15 hästar att mocka åt :P

Ska skriva ihop en liten "arbetsbeskrivning" i bilen imorgon tror jag :P De dagar jag och Fia är borta samtidigt (t.om onsdag) har vi lejt in en att mocka och fixa i stora stallet, sedan tar Fia över igen på torsdag! Haha då har jag och Anders många dagar kvar i värmen. Känns mycket bra att vi har semester "sist" i familjen.. Mamma är liite men bara lite avis..

Kvällsmys på balkongen vid vår förra Thailandssemester 2010 :)

Åter till dagens händelser!
Heheh blir nog lite mockning igen då.. Jag mockade nämnligen åt 13 hästar på exakt 55min (vi har 15 i stora stallet men mamma hade mockat lite medan de åt frukost) Tycker jag var bra gjort! Sedan ströa hos de som behövde innan jag fortsatte med mockning åt våra fem i "tävlingsstallet" - fodra och sopa. Därefter fodra och sopa/kratta i stora stallet innan lunch.
"Tjockisarna" dvs Ronjah, Elton och Athos får lite extra "tugg" iform av halm för att få bort lite av sommarbuken som fortfarande inte helt släppt taget, ca 1,5-2kg får de per dag. Det är väldigt viktigt med grovfoder till hästaran och att de får tillräckligt, problemet vi har är att vi har ofta ruskigt bra näringsvärden vilket gör att de lättfödda hästarna går upp i vikt, då får man alltså ta till lite halm istället.

Jag och mamma red ut en lugn tur på Demeter och Rangun efter lunch. Rangun ska få vila när jag är borta, förutom dagliga promenader á 30min på skritten då förstås. Känns som det passar bra in i hans träning nu för han har gått ganska hårt och framförallt väldigt bra :)

Hjärtat!

Rocco red jag en kort stund i ridhuset, travade en del och testade även på nått bocksprång :/ Han är extremt känslig och mamma kom med Arrobell rakt framifrån men var säkert iaf 30m bort och gjorde ett byte - pang sa det så for han i ett bocksprång.. Vill att mamma ska rida honom när jag är borta men hon gillar INTE vilda hästar och jag har sagt att hon behöver ju inte galoppera och kan longera innan, och även bara longera/tömköra om det inte blir ridning för han måste jobba lite iaf. Han var vilat alltför mycket redan :/ I hans plan passade det inte alls med min semester nu men va gör man när de skadar sig då? :(

Prinsen!

Kram Madde
Kommentarer
Postat av: Ann

Instämmer lagom mkt mockning är bara skönt. Bra med varierade arbetsuppgifter därför har man världens bästa jobb. Starta morgonen med raska promenader när man leder ut alla hästar så mocka några boxar brukar hinna fem när första hästen går på skritten då är både jag och hästen uppvärmd innan ridpasset. På vintern hinner man ju stelna till ordentligt i kylan spec när man skrittar fram och av hästen. Det är därför alla hästtjejer är så starka...eller hur, vi inte bara rider

2012-01-19 @ 13:23:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0