Nytt år nya möjligheter!

Publicerat: 2012-01-01 Kl: 15:32:32 | I kategori: Allmänt

Jahapp då var det visst 2012 nu.. Ridsportförbundet firar i år hela 100år!
Åren går så fort och jag kan väl påstå att 2011 kanske inte var det bästa året. Tänkte i detta inlägget försöka mig på nån form av resumé av året som gått.

Vi börjar med årets tävlingar
Jag har under 2011 gjort 39 starter på dressyrbanan och EN start vid hopptävling, tycker jag är lite anmärkningsvärt faktiskt!
Första tävlingen gick av stapeln redan 30 januari hos Katrineholms RF.
Dit hade jag med mig Rangun samt Mille i varsin klass - Mille gick en LA:4  på drygt 63% och Rangun MsvC:2 även han på drygt 63%
Gick väl hyfsat med tanke på att jag tränat in MsvC:1 istället för 2:an vilket jag upptäckte strax innan jag skulle rida fram.


11 Mars var jag med Rangun på slingriga vägar i Farsta för första gången och red en MsvC:2 igen. Här var han sjukt spänd och rädd för det mesta - särskilt blommorna som var utställda på bokstäverna. Resultatet blev därefter drygt 56%, synd att han var så spooky för domaren gillade honom verkligen så hade han coolat ner lite hade resultatet kunnat bli riktigt bra.
Ingen bild härifrån men videklippet kan jag ju alltid lägga upp igen!







20 mars var vi hos Gripens RF med Tuareg "Ture", en av våra fina ridskolehästar. Det var vår första tävling tillsammans och vi startade en LA:1 och det gick riktigt bra med en placering på drygt 66%


16 april hade vi hemmatävling och jag red en elevs fina häst Lady Ash till en 4:e placering i LB:1 på drygt 70%


17 april hade vi också hemmatävling med div 1 och här hade jag en riktig "masstodontdag" med hela fyra starter på  fyra hästar i tre klasser. I LA:4 fick jag efter en del missar drygt 59% på Ture, MsvC:1 red jag Mille på drygt 61% Limited Edition på drygt 59% och sedan Rangun i MsvB:4 på drygt 60% - Ingen toppendag, men mycket nyttig.


25 april var det återigen hemmatävling för Rangun i MsvB:4 här gick det bättre och vi fick drygt 65% och en 5:e plats.


7 maj åkte vi till Flens BRF med två hästar - Rangun och Limit. Inte vår bästa tävling :/ Blev för andra gången i mitt liv utesluten pga istadighet/olydnad (första gången var på lilla Cally när jag var kanske 14år) Limit var inte alls med på noterna i MsvC men jag fick honom runt hela programet vilket iallafall kändes som ngt av en vinst :/ Rangun gjorde inte heller en speciellt bra start i det ganska annorlunda ridhuset med lågt tak och speciell läktare, drygt 62% i MsvB:4.


13 maj Gripens RF med Rangun och Mille i MsvC:2, jag var anmäld på Limit men efter 7 maj kändes inte ännu en start aktuell så Mille fick följa med. Mille fick ju faktiskt syster Fia ta över som hopphäst i början av året då vi insåg att det inte var rätt tid att vidareutbilda honom med bytena under vintern, han är ju en häst med mycket egen vilja och vi ansåg att han skulle må bättre av att få hoppa och jobba vidare med bytena i det arbetet istället - mycket smart drag för nu går det bra och han har utvecklats enormt i hoppningen där han har flertalet placeringar under året med Fia.
Mille gick som en klocka och vi fick nästan 65% vilket gav oss en fjärde plats. Rangun gick ihop drygt 66% och andraplatsen i klassen :)


29 maj var det dags för final i div 1 hos Katrineholms RF. Jag red Mille i MsvC:2 på 59,77% - han var riktigt fin men det var inte många som kom över 60% i klassen :/
Rangun fick jag katastroflåga 55,21% på i MsvB:4 även han kändes bra, inte alls i närheten av vad vi kan men absolut en godkänd ritt. Var två ryttare som kom över 60% i denna klassen, bland annat Fia och Arrobell på exakt 60%, så tråkigt med dessa tråkiga domare - eftersom det var final så var det dessutom tre.
Det "positiva" är ju att det är lika för alla men det ser vädligt trist ut i resultatlistorna :/ Det ena laget blev iaf 2:a

Från v. jag, mamma, Fia, Maria G och Dorthe P samt guldhästen Arrobell

2 juni åkte vi långväga till Ekängens DR för en start i MsvB:4 med Rangun, tyvärr många missar men domaren gillade honom vilket alltid är kul och av 18 starter blev vi åtta på drygt 61%. Även detta ridhus var lite annorlunda och framridningen var superdammig och bitvis mycket djup :/


6 juni red vi på GP banan på vackra Strömsholm! Även här en MsvB:4 med Rangun och han gillade inte alls banan, livrädd för alla blommor och vi startade med att "hoppa/halvsken" in på banan emellan två blommlådor :/ Supertrist för även denna tävling fick jag mycket positiv kritik ifrån domaren.. Vi red ihop drygt 58%


2 juli var vi hos Gnesta RK för att i extrem högsommarvärme starta en MsvB:4 på Rangun. Jag kände mig inte supernöjd efter ritten men domaren gillade vad hon såg och vi fick drygt 65% och en 8:e plats


8-10 juli hade vi vårt stora sommarmeeting med klasser ifrån Msv:B till GP och jag red Rangun alla tre dagarna i MsvB:2,3 och 4 :) Hade lite otur och stople ut alla starterna då jag blev iprincip första utanför placeringarna varje dag, nu är det ju inte rosetterna som är det viktiga men det är alltid kul med placeringar och det är ju framförallt bra resultatmässigt om man tex ska sälja hästen i framtiden. Han kändes iaf väldigt fin genom hela tävlingen :D
Tyvärr blev det inga bilder tagna på oss under den tävlingen i år :/
Men filmat blev det valde ut MsvB:3an där jag fick högst procent under helgen med drygt 67%


5-7 augusti hade Gripen sitt årliga metting och jag red Rangun även här i MsvB:2,3 och 4. MsvB:2 på 64,88% MsvB:3 på 63,95 med en 3:e plats och MsvB:4 på 64,78% och blev där första utanför placering som vanligt detta år.. Blev iaf totalt 4:e placerad i cupen :)


27 augusti var jag för första gången på Årsta Runstens fantastiskt stora anläggning med Rangun och återigen MsvB:4. Han var sjukt spänd och jag höll på att inte ta mig in på banan pga stora blommarangemang vid ingången.. Lite spänt igenom programet och jag var inte direkt nöjd men domaren gillade vad han såg och det var tydligen många hästar som "spökat" ut sig så vi blev femma och fick en enorm grön rosett med oss hem. 63,69%


9 september var jag på min första hopptävling på många år. Var med skräckblandad förtjusning mest skräck tror jag :/ Demeter vår snygga fyraåring och jag debutarade en LD och jag är väl hyfsat nöjd med vår prestation trotts att vi inte tog oss runt hela banan. Hon kommer inte ha några som helst problem att gå på hoppbanan för hon är inte speciellt tittigt men det var kraft och styrka, på oss båda, som saknades för att genomföra hela banan.


4 september var jag hos Kungsörs RK med Ture. Här skulle jag startat Rocco men vi kände oss inte redo riktigt ännu och därför fick Ture följa med istället. Han kändes helt ok genom progamet, LB:2, men han har ju gått bättre. Tyvärr gillade inte domaren honom över huvud taget :/ Vissa gillar ju inte hans ras (P.R.E) Tråkigt att det ska vara så hon är ändå en ganska högt utbildad domare som får dömma högre klasser. Vi fick drygt 55% och jag fattar fortfarande ingenting, så synd att mamma inte filmade ritten.


11 september åkte vi till Järna RK och red en LB:0 på Rocco och Demeter. Rocco gick här sin första tävling och det kändes helt ok och vi fick fina siffror och lovord - resultatet 67,81% och en 7:e plats. Demeter gick även hon sin dressyrdebut och var fin på framridningen men blev lite trött och därav hastig i galoppen inne på banan - 62,5% (mamma vann klassen på skolhästen Uranos på typ 72%)


29 september var det dags för Ranguns debut i St: George!! Vi åkte till Segersta SR, kanske inte optimala debutplatsen med tanke på att det var många "dressyress" med men så blev det. Han skötte sig bra men blev tyvärr väl spänd på flera ställen i programet då det var en del störande moment utanför banan. Resultatet blev 56,84% - målet var ju att jag iaf skulle rida på 60% men att få bland annat 0 på en bedömningsgrupp gör ju extremt mycket på procenten men nu kan det ju bara gå BÄTTRE!!
Här har jag inte heller någon bild så vi kör på filmen





2 oktober spräckte jag årets tidigare "rekord" då vi hade hemmatävling där jag startade hela 6 gånger på 6 olika hästar fördelat på två klasser LB:2 och LA:3
Elton debuterade på dressyrbanorna i LB:2 men han var smått skraj för framförallt domarbordet och det resulterade i låga poäng på alla moment där man var nere vid C men drygt 55% iaf
Lady Ash gick bra men inte alls så fin som hon kan vara och domaren var nog inte så förtjust i henne tyvärr så där blev det drygt 61% i LB
Rocco var fin på framridningen men blev lite trött och istadig inne på banan så där fick vi 62% i LB
Demeter var en liten djävul på framridningen men jag lyckades på något vis få henne runt banan ändå och domaren gillade henne, enda 8:an under dagen fick jag på henne, resultatet 58% i LB
Ture gick LA:3an på 64,51 och Mille som jag knappt ridit under året men vi tyckte att det var klart han skulle gå när det ändå var hemma, och Fia ville ju inte rida själv. Han var inte helt på humör utan gnisslade tänder igenom hela programet samt ett par bakutsparkar som gav oss 62,9%
Denna dagen var det så mycket att det blev dåligt med bilder med min kamera men Isabella Lindström, rider i min dressyrspecial, tog lite bilder på Rocco iaf!


9 oktober var det dags för DM hos Katrineholms RF, MsvB:4 på Rangun. Återigen första utanför placering efter ett par mycket onödiga missar bland annat ett omslag i den förvända galoppen 63,91%. Syster fick stå för framgångarna då hon och Arrobell blev trea i både klassen och DMet


13 november åkte vi till Sorunda RK för årets sista tävling. En tävlingsplats jag varit på en gång tidigare - 2005 debuten på Arrobell som också gav oss en blågul rosett med hem!
Supertrevligt ställe men inte överdrivet bra banor, fina priser har det också :) Vi alsutade tävlingsåret 2011 med flaggan i topp - 66,6% gav oss en 4:e plats i MsvB:1


Det var årets tävlingsresultat och alla bilderna år tagna vid tävlingstillfället :)

Får ta ett inlägg senare om lite mer info som kan vara läsvärt ifrån det gångna året för detta inlägg har jag knepat på i ca 3h!! med lite pauser ibland..

Kram Madde

Kommentarer
Postat av: Josefin Strömberg

SV: Tack så mycket, Eran var också jätte fin! :)

2012-01-01 @ 18:12:19
URL: http://josefinstromberg.blogg.se/
Postat av: felicia

Gott nytt år! :D hoppas att du får ett bra år!

2012-01-01 @ 22:46:32
URL: http://ponniehjerta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0