Hjärnblödning :S

Publicerat: 2010-10-07 Kl: 21:03:52 | I kategori: Allmänt

Ja blir galen.. Kändes som att detta kunde bli en ganska bra och "lugn" vecka men varenda dag har känts helsnurrig och stressig. Inte minst idag har det varit upp och ner, mycket för att det hällregnade hela dagen.. :( Hästarna var kalla och alla täcken genomblöta, finns inga täcken som håller för regn flera timmar i sträck.

Red först Lady på morgonen och hon var som vanligt mycket fin, jobbade med mycket övergångar för att få henne lite mer allert för skänkeln.
Sen var det till att snabbt göra iordning Mille och Limit till träningen på Arphus kl.11 för Pether Markne. Vi red samtidigt men en i taget vilket var super för Mille eftersom han verkligen behöver vila många gånger under passet. Jag fick ändra min ridning ganska regält och Peter förklarade väldigt bra hur och varför, han ansåg att jag behöver få ut halsen mer och rida mer frampt för att få igång bakben och ryggverksamhet samt att jag ska ha mycket lättare kontakt i handen.
Han berömde min sits många gånger och tyckte att jag red bra :D en sak var han däremot inte helt nöjd med och det var min underarm som han tyckte var för stel och spänd, vilket jag sen faktiskt kunde känna skillnad när jag tänkte på att vara lite mer avspänd i just underarmen.
Så jag fick jobba Mille mycket på böjda spår med en mycket lätt hand och vara noga med att han lyssnar direkt på hjälpen, vi avslutade med galopparbete som faktiskt gick kanon och Pether gillade hans galopp. Jag red på volten och fick tänka öppna för att få upp framdelen eftersom han gärna lägger sig just på frambenen i galoppen.
Efter passet var han genomsvettig EXAKT ÖVERALLT.. det rann utmed halsen där jag ändå rakade igår, så han är en häst som svettas enormt mycket då han arbetar.

Fia fick också jobba hårt med Limit som satte sig lite på tvären ibland, Pether var dock lite skeptisk till hans lite svullna has vilket även vi är men tidigare har det inte synts något vid veterinärbesök osv. Han rekomenderade iaf en tysk veterinär som han och Per använder sig av så vi ska få komma dit med Limit nästa gång hon kommer till Arphus så får vi se vad hon kan hitta.

När vi väl kom hem gjorde vi färdigt stallarna och så var det bara att släpa in alla hästarna i ösregnet :S

Jag red Rangun i ridhuset och det kände stor skillnad på hans galopp idag  så det hårda arbetet ger verkligen resultat - fort resultat dessutom - det gäller att vara noggrann och målmedveten :) Han gjorde även 3st klockrena raka byten i var 3:e till hö-vä-hö.. Högerbytena som vi har haft såå kämpigt med! :D Lyckliga jag!

Sen var det att lägga i en sista växel och gasa iväg för att hinna till Bidermans i Eskilstuna innan de stänger klockan 18 :S, det var lättare förut då de stängde sju.. Vart iaf sex nya täcken till ridskolehästarna :) och såklart mer Biotin för Ranguns sköra hovar, däremot hade de inte i pulverform längre utan nu vart det flytande.. Den var dessutom mycket billigare.

Jag hade faktiskt med mig kameran till Arphus idag däremot låg den i bilen hela passet :S där gör den ju inte så mycket nytta..
Hittade iaf en bild på nätet på Pether och Nijinski.. Ser ut att vara tagen på Strömsholm :)

Kram
Kommentarer
Postat av: Jenny

Har du provat Enzion till hovarna? Det funkade mycket bättre till min häst än vad Biotin gjorde.

2010-10-09 @ 22:37:47
Postat av: Madde

Okej :) tack för tipset då ska jag införskaffa det och prova!

2010-10-10 @ 17:40:09
URL: http://holmqviststuteri.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0