Ranguns helg!

Publicerat: 2012-03-18 Kl: 21:09:29 | I kategori: Allmänt

Lite "bloggtorka" pga andra tidskrävande aktiviteter de senaste dygnen!

I fredags blev det snabb dusch när jag kom in på kvällen innan jag gick ned till Fia som hade lite grillparty, yes väl tidigt men så var det :P Trevligt iaf och blev såklart sent..
Lördagen började med privatlektion för Ebba halv nioc och sedan gick dagen i ett med ridning, öppet hus och grönt kort kurs innan jag satte mig i bilen och åkte till Anders pappa i Malmköping.

Rangun fick igår en så underbart härlig långtur ut, blev en väg jag inte ridit på flera år och det var såå fint och självklart supermysigt med min naturälskande häst! Tycker det är lite häftig att man minns exakt var/hur man ska rida trotts att man inte ridit där på så himmla länge :P

Rangun var sjukt fin idag och jag hade sån tur att mamma hade tid att hjälpa mig en liten stund - guld värt- är så himmla mycket hela tiden och jag behöver verkligen hjälp, gärna varje dag ju. Men det är svårt att få mammas tid att räcka till allt! :s Han är ju lite speciell min pålle så jag kan tyvärr inte säga att det var tack vare gårdagens uteritt han var så fin eller om det berodde på "nackskyddet" jag äntligen införskaffat till kandaret. Men det är ju ganska självklart att hästarna mår bra av varierad träning.
Ingen idrottare mår ju bra av/ tycker det är kul att harva samma saker varje träning. Så för en lycklig, välpresterande och positiv häst måste man variera sin träning så mycket som är möjligt. Rida ut i naturen är så bra, inte bara för miljöbytet, man kan träna sin häst väldigt bra ute i naturen också - särskilt mycket konditions och styrkejobb. Intervallträning på mjuka grus/skogsvägar i galopp men även backklättring - det sistnämnda är lite svårare hos oss då det är ganska dåligt med bra klätterbackar i närheten.
Man kan verkligen utveckla hästens galopp med mycket jobb ute och även om man inte kan jobba så mycket dressyrrörelser ute (om man inte har tillgång till en stubbåker/äng) lite sidvärtsrörelser såsom skänkelvikningar kan man absolut göra på grusvägarna!

Rangun vi en vacker lin-äng förra sommaren..

Grusväg midsommarafton 2011..

Nu kan vi också nyttja utebanan och den är också väldigt bra eftersom den är så stor vilket gör att man kan jobba lite kondition där också. Det jag tycker är "mindre bra" med utebanan är just att den är så stor att det blir svårt att träna programdelar och rida program då det inte finns bokstäver osv. En dröm är en dressyr-utebana :D
TUMMEN UPP FÖR VÅREN!

Det blev ju ingen Pether träning i fredags då han var tvungen att göra annat men vi fick en nu tid redan imorgon så jag är sååå förväntansfull och hoppas verkligen att Rangun ska vara MINST lika fin som idag, Pether tycker ju lite sådär om honom så vore kul om han fick se våra framsteg. Idag kunde vi få till några korta bitar med riktigt fin passage och även flera fina seriebyten bland annat med 7 byten i vart annat språng :)
Hoppas att vi kan få en till tid, gärna nu i veckan, för jag vill träna med Rocco också men eftersom Rangun ska tävla nästa helg så är han prio ett.

Idag har jag även ridit Elton som var ett "monster" i början men sedan så, han är ibland väldigt tjaffsig och motspänstig i munnen men det blev bra till slut. Om jag inte med 100% säkerhet visste att han var OK i munnen så kunde man ju tro att det var nån hake eller typ vassa kanter som ställde till det men vi har kollat honom TVÅ gånger sedan han kom för mindre än ett år sedan så det känns bra. Bara unghäst fasoner där han vill testa gränserna och om han verkligen måste jobba, lite som Demeter faktiskt.

Rocco som jag red igårkväll efter min kurs var superfin och även då fick jag lite hjälp av mamma, hon tyckte han var superfin men man får ju rida som bara den för han gör det verkligen inte på egen hand inte. Galoppen har utvecklats massor och han har kommit ihop sig mycket och blir inte lika lång längre, men detta är ju självklart mycket jobbigt för honom så då får ryttaren minnsan visa vad säte och ben går för!

Kram Madde
Kommentarer
Postat av: Louise

Blev tävlingen inställd pga för få deltagare?? Men jag undrar om jag hade alla rätt?!? Eller glömde du bara bort att skriva om tävlingen. ;)

2012-03-18 @ 21:56:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0