Vikten av träning

Publicerat: 2011-09-28 Kl: 21:57:23 | I kategori: Allmänt

Jaha då tänkte jag nog ändå försöka mig på ett litet "träningsinlägg"
Jag hade ju i "Dagens fråga" tidigare i veckan frågan hur ofta ni tränar för instruktör för att se hur ofta ni läsare tränar.

Självklart vill vi väl alla träna för någon så mycket som möjligt (HOPPAS JAG?) och för de flesta handlar det mycket om pengar då det faktiskt kostar att träna - något som kan vara bra att vara medveten om om man har häst och har tänkt utvecklas som ryttare och även förbättra sin häst - INGEN kan träna på egen hand och som jag brukar säga så är de de på den högsta nivån som tar mest hjälp för de har kommit så långt att de förstått och inser vikten av hjälp ifrån någon på marken..

För det är väl ingen som tror på fullaste allvar att t.ex Rolf-Göran Bengtsson rider runt på egen hand bara för att han är rankad som en av de absolut bästa i världen?
Det är bara att titta på mina sex veckor i tyskland för två år sedan där Hans Rueben satt hela dagarna lång i rihuset och tittade på beridarna och elver.

För övrigt så är ju tyskland ett väldigt bra exempel på träning då de i stallet jag jobbade red lektoner runt 3ggr i veckan - men så är tyskland en stor dressyr och tävlingsnation. Finns en anldening till att de har så många bra ryttare och så bra hästar på den absolut högsta nivån. De avlar t.ex inte bara för avlandets skull dvs bara för att man har ett "gulligt" sto betyder det inte att man måste betäcka. I sverige avlar folk till höger och vänster utan att tänka på vad som ska bli av det som kommer ut.. Vilket ger många "dåliga" hästar.

Unghästar ska ridas och utbildas av rutinerade ryttare (sedan kan man ju dividera hur länge som helst om vad som ska anses som rutinerad ryttare - vilket inte var syftet med detta inlägget)
Med unghäst menar jag iprincip alla hästar under sju år.


"Jag vill ha en unghäst som jag kan utvecklas tillsammans med"
Ovanstående fras är något man hör alltför ofta bland hästfolk och jag blir lika förundrad och "rädd" varje gång jag hör det. Det fungerar inte så!! och ska man nu ändå prompt köpa en unghäst fast man inte är kunnig nog får man då vara beredd på att lägga pengar och tid på mycket träning för tränare eller att lämna hästen på utbildning hos någon.
Annars får man en häst som antingen kan bli farlig eller så blir det aldrig mer än en "medelmåtta".. Man ser så ofta fina hästar som det aldrig blir något med pga okunskap - SÅ det finns gott om vädligt fina hästar i vårt avlånga land, men tyvärr i "fel händer"..

Vad gäller själva träningsbiten nu så anser jag själv att man behöver hjälp minst en gång i veckan, dette beror väldigt mycket på var man är i sin och hästens utbildning också. För att ge ett ex så skulle jag aldrig vara där jag är idag med Rocco om jag inte fått så mycket hjälp av mamma dagligen.

Många är vi som inte har råd att träna ofta och då gäller det att verkligen ta till vara på och vara uppmärksam vid de träningspass man har för att kunna använda sig av det då man rider själv. Något som är mycket bra är ju att ha en familjemedlem, pojkvän eller kompis som kan följa med på träningen och se och lyssna för att sedan kunna komma med lite tips osv vi den dagliga träningen sedan. Man måste inte vara proffs för att kunna se om tex ryttaren sitter snett, har för bred handställning osv..


En gräslig bild med mig på Aminov vid en dressyrtävling för typ "300år" sedan. Ser ni hur fruktansvärt snett jag sitter?? Detta var något som hände när jag var i 13-14årsåldern och fick slita mycket med för att komma till rätta med, jag är medveten om att jag än idag kan sitta snett på hästryggen :/

För ett tag sedan hittade jag min lilla "ridbok" där jag 2003-2004 fyllde i vilka hästar jag red varje dag - något som är superkul att titta i  nu :) Här får ni ett litet smakprov..


The book! :)

Första anteckningen.. Kanske ska skriva lite om hästarna:
Moonbeam var en kanonfin dressyrponny jag fick rida åt Lillemor Walde
Uranos var ju där bara tre år..
Anirco var mammas första "riktiga" dressyrhäst som jag tre år senare kvalade till JSM
Gumman var en av våra ridskolehästar drygt 150cm appalosakorsning

Athena var en egen uppfödning som där borde varit ca 5år och "K:et" efter hoppningen står för att det var hoppträning för Kina (Katarina Hedman fd. Marke)
Gaia var väl då fyra år gissar jag på

Själv borde jag väl varit typ 15år 2003 :)


Många hästar per dag blev det - här gick jag väl i nian eller åttan - matte är inte min starka sida. jag gick inte ut skolan med toppbetyg men jag var godkänd i alla ämnen hade ca 5 VG och två MVG.
Vad gäller hästarna på denna bilden så är "Gent" vår ridskoleponny nu
Kalypso minns ni väl - ridskolehäst vi sålde för snart 1 år sedan
"G:et" betyder Gunilla träning
"A:et" betyder Ann - alltså MAMMA!
Helios är ju min gamla stjärna
Robin var en ridskolehäst vi hade


Gentis är Lidens Gentleman en kanonfin dressyrponny jag fick låna av Fam. Blom

Aramis var halvbror till vår fina Athos och var omtyck av många och speciellt mig, jag hade med honom på minridinstruktörskurs i tre veckor på Strömsholm 2007
Afrodite var också en egen uppfödning hmm född 97 om jag minns rätt blev bland anant BIS på fölmönstringen
"M:et" betyder "Maggan" Margareta Blom - programridning

Detta är också från 2004

På några av bilderna är det = tecken med en siffra vilket är antalet ridpass jag gjort under mån-sön.

Vad jag vill visa med detta är att det krävs otroligt många timmar i sadeln och att man verkligen har VILJAN..

Som hoppryttaren Peder Fredricsson sa:
" Varje val du gör - varje dag - ska leda till ditt mål"


Är ditt mål tex att en dag rida GP (hoppning eller dressyr) ska detta synas på alla dina val.



Har du tex en träning inbokad men så dyker det upp något annat typ bio/fest/ osv så ska valet vara självklart - TRÄNINGEN.
De dagar du är ledig ifrån skolan/arbetet - vilka val gör du då för att nå ditt mål?
Tar du sovmorgon? Låter hästen vila? Du har ju hela dagen på dig att rida och umgås med hästen, du kan till och med rida två pass..

Ett annat mycket bra "träningstips" är att TITTA PÅ SÅ MYCKET RIDNING DU KAN!
Man lär sig extremt mycket av att se andra rida och att lyssna på när folk tränar/rider lektion, OCH det måste inte vara ett ekipage på hög nivå - man kan få ut mycket av att se även mer orutinerade ryttare och hästar för att få tips ideer osv..

Nu orkar jag inte knappa på tangenterna mer!
Hoppas detta kan vara läsvärt - kom gärna med kommentarer eller frågor om något verkar oklart :)

Kram Madde
Kommentarer
Postat av: Undrande

"Avlas hit o dit"? Hur katagoriserar du avel m en ej gdk hingst, på ston utan meriter? Ger inte det "dåliga" hästar?

2011-09-29 @ 00:20:21
Postat av: madde

Ja det är på många vis exakt det jag menar :) misstänker att du syftar på våra senaste års avkommor, alla hästar blir självklart inte dåliga hästar men för att ta oss själva som exempel så var stoet vi fått flest föl med inte hon egentligen ett optimalt avelsto då hon hade en del skavanker, fast BRA gång.

Men vi har i de flesta fall ändå haft fina kvalitetsston och sedan vår fina halvblodshingst Troll dog har det blivit Arrobell som fått "tjänstgöra" - han är INTE godkänd, mycket pga sin färg, men han hoppar riktigt bra och har ändå tävlat svår dressyr.



Han ger även "efftertraktade" hästar rent färgmässigt då de ofta får strumpor och bläs men även isabeller och gul/bruna.

OCH viktigt är också att bara för att man har ett bra sto blir inte VARJE föl av hög kvalité, utan ca var 4:e - och det är därför det är så extremt "olönsamt" att bedriva avel i liten skala utan lösdrifter osv :(



Så jag förstår absolut din kommentar. Sedan kan man ju oftast förbättra/förädla varje individ med rätt uppväxt och såsmåningom utbildning. För att ta ännu ett exempel - Athos vår skolhäst som är korsning halvblod/nordsvensk skulle man verkligen inte kunna tro att han är en inte allför tokig dressyrhäst som utan problem går LA dressyr - han ser ju tung och tråkig ut med sin "arbetshästlook" men är, tack vara utbildning, en fröjd att rida :)



Hoppas du fått svar på din fråga :)



Madde

2011-09-29 @ 06:26:39
URL: http://holmqviststuteri.blogg.se/
Postat av: louise

jag tycker att det här inlägget var ett av dom mest "lärorika" inlägget!!!



tack!!

2011-09-29 @ 18:45:51
Postat av: Christina

:) Älskar din lilla ridbok!!

2011-09-29 @ 19:54:21
Postat av: Gammal elev

Hejsan! Rolig blogg! Tänkte höra vad som hände med dom gamla godigarna Lukas och Mikaela? Hur gamla blev dom och var dom kvar hos er hela tiden?! Ha det!

2011-09-29 @ 20:43:12
Postat av: Madde

Tack Louise! mm visst är den underbar Christina :)

2011-09-29 @ 20:55:16
URL: http://holmqviststuteri.blogg.se/
Postat av: louise

det här var ett av dom mest "lärorika" inlägget.



tack!!<3<3<3<3<3<3

2011-09-29 @ 21:35:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0