Fullspäckad dag..

Publicerat: 2010-05-11 Kl: 20:58:29 | I kategori: Allmänt

Halloj..

Idag var jag inte hemma förens åtta.. så jag har just duschat och lagat lite mat till Anders lunch imorrn.. Och han har svurit och gormat över att frysen är för kall! han vill ha glass nu nu nu medans jag säger att han får ta ut den en stund innan han ska äta så den blir perfekt..  :S Hopeless!

Idag var Jenny ledig så jag och syster mockade en del i stora stallet innan gymnasietjejerna kom och tog hand om resten.. Fia började med Arrobell för Gunilla och det lilla jag såg så såg de bra ut! Bådar gott inför helgen :D
Sen red jag Rangun, tog träns idag också, och han var lite kärv i början men var verkligen superfin sen och Gunilla var jättenöjd med honom.. Vi kom också fram till att jag ska rida på träns på lördag, har haft lite beslutsånget men det känns så bra på tränset.
Rangun fick träna på förvänd galopp på volten och en del enkla byten där jag skulle tänka att jag skulle fortsätta åt det hållet som jag hade galopp i.. KOnstigt det lät, men om jag tex skulle rida in och göra ett enkelt byte på medellinjen så skulle jag om jag red i hö varv och vände ifrån R tänka mot C.. Resultatet vart kalas, det blir annars lätt att man vinglar i väg åt det nya hållet och har föt bråttom.. Han fick också göra skolorna ur LA:6an M-B öppna, halvvolt 20m, E-H sluta.. och likadant fast i andra varvet.. Gick bra men är lite svårare med öppnorna till höger då han blir lite kort i steget.. Vi fick även med lite piruettarbete och det gick också bra, det var visserligen något vi förstod väldigt tidigt när vi köpte honom eftersom han har så extremt lätt för att samla galoppen..

Sen red mamma "Svarten" lr "Knölen" som han ibland kallas då han kan vara en riktigt knöl både när man rider och i stallet :P Mamma var helt slut stackarn efter ett tufft pass, han är ju inte en helt lätt och sammarbetsvillig pålle direkt..

Efter det så fick jag rida Limit för Fia skulle in till Strängnäs för att bokföra och fakturera med morfar.. Han var en del motspänstig i början, men inte alls som förut när jag ridit honom, så det tog en stund innan han var på banan och gick som jag önskade.. Och som han går då!! Ferrari!! Tänk att det ska vara så himmla svårt att släppa till ifrån början, då skulle han ju slippa allt tjafs.. För att förklara lite enkelt hur man ska rida honom, eller ja det är väl generellt så man rider ALLA hästar, så gäller det att ALDRIG släppa stödet på yttertygeln och rida med en mycket stark innerskänkel.. Jag har enorm glädje av det jag lärde mig i Tyskland då jag rider honom!!

Och när han går emot så för man INTE ta i innertygeln som man så gärna vill utan pang på med innerskänkeln, och håller man då i yttertygeln som man ska så får man oftast den reaktion man vill.. kan annars bli så att han skjuter, reser sig eller hittar på annat.. Jag har testat det mesta på honom..

Till kvällsmat fick tjejerna kycklingspett med Zuccini som legat i marinad sedan lunchen.. Snodde ett spett och det var mycket smaskigt!!


Imorrn blir det till att stiga upp tidigt ska åka ifrån Ekelund senast kvart över 7.. ska vara på Strömsholm kl.8'30 med Mille.. Han fick sig ett litet bad på em då han rullat sig en del i leran :S Enda sättet att få bort allt damm ur pälsen.. Veterinären vi ska till är tysk och heter Florian Hörman, vi har haft honom till Arrobell tidigare vet jag..

Bye..
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0