Ovan

Publicerat: 2014-01-13 Kl: 17:29:13 | I kategori: Allmänt

Ja vid kylan. Jag har hatat leran och den råa luften men blev helt överraskad av kylan som kom så snabbt. Högst upp på min önskelista står det isolerat ridhus!
Det är ju inte gratis men den arbetsmiljö som vi har som står i ridhus och instruerar är ingen höjdare direkt. Tur att jobbet är kul annars hade man slutat för länge sedan.
Är ju faktiskt väldigt många ridlärare som byter yrke efter ett tag, inte så många som är ihärdiga och håller på till pensionen direkt.
Igår kväll så blåste det i ridhuset - kanske att jag överdriver men kallt var det i alla fall.
Sliter också på kroppen när man skall rida hästarna det bästa när det är så kallt är faktiskt att bli "serverad" hästarna om man ska rida många för man blir varm och svettig när man rider och så blir man kall när man ska in och byta häst och så blir man varm igen osv.
Idag har jag hunnit med tre pållar alla efter Arro Bell.
Ska sätta mig någon dag och göra prospekt på honom för betäckning. I år tänkte jag mig ta emot flera ston det blev ju lite oplanerat förra året men jag ville också se att det fungerade.
Han hade inte betäckt på ett antal år och han har ju blivit till åren men det blev ju strålande resultat.
2 ston betäckta båda dräktiga på första brunsten! Han hade ett sto  till men hon ville ej bli betäckt alls hon tyckte han var läskig och var aldrig betäckt tidigare.
Dessutom så var det sådana ston som man inte per automatik tänker ska vara lätta. De ston som normalt sätt har bästa förutsättningarna är de som har föl vid sidan och ej hade problem vid fölningen och att man då betäcker på andra brunsten.
Båda stona var äldre den ena blev ej dräktig året innan och den andra hade inte haft föl på ett antal år.
 
Ann
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0