Sjuk igen....

Publicerat: 2013-03-20 Kl: 09:07:55 | I kategori: Allmänt

Eller aldrig blivit riktigt frisk. Hade ju så himla ont i halsen i början på förra veckan tog det faktiskt lugnare då men sen har man ju jobbat på som vanligt med lektioner och ridning.
När det är så här kallt så blir man svettig så ska man byta häst eller stå i ridhuset och ha lektion inget bra. Idag har jag ingen röst.
Så jag hoppas att jag får någon inhoppare till ikväll.
Gårdagen tog slut på min röst jag hade teori och vi pratade bla om sitsens betydelse.
Visste du att om du väger 60 kg och sitter 1 cm snett när hästen står stilla så öker det vikt på den sidan med 10 % = 6 kg det betyder 2 cm snett = 12 kg. Det är när hästen står stilla!
Tänk sedan i galopp på en volt.
Fick kommentaren av någon vuxen: nu vågar man ju inte rida! Ja ja man får träna på helt enkelt. Men man kan ju hålla med om att hästar är tåliga djur.
Ja inte alla men de har man ju inte på en ridskola. Jag tänker då på tex Rangun han skulle bli förskräckt och fly!
Sedan gick vi igenom utbildningsskalan som ju är en alldeles utmärkt vägledning hur man utbildar från början till Grand Prix.
Samt att inse hur viktig grundridningen är. Arbetar inte hästen i rätt takt och tempo och är lösgjord samt går med stöd/kontakt på båda tyglarna så kan man inte gå vidare till att träna schwung och samling.......
Jag ska nu i alla fall håll mig inne under förmiddagen och vila rösten (den finns inte ens för tillfället så det är ju lätt)
 
Har nyss skickat ut meddelande till alla anmälda ryttare till MRK:s dressyrtävling nästa torsdag. Pga kung Bore/kylan har vi ju ingen framridning så vi måste ändra klasserna. Det enklaste då är att ställa in planerad tävling och sedan skapa en ny med nya klasser så får alla anmäla om sig.
Det kommer då bli korta program och vi har valt att göra 3 klasser då det nog ej blir så många starter när det bara är 8 dagar kvar.
Det kommer då att bli LB:1, LA:1, MSVB:1
aNN
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0