Vilken dag..

Publicerat: 2013-07-10 Kl: 20:51:53 | I kategori: Allmänt

Man ska väl inte klaga på vädret men fy vad vidrigt det varit idag.. Inget flöt som jag planerat :/ Gick upp extra tidigt o for till stallet i hopp om att kunna korta ned - gissa hur det gick? Kom hem vid kvart i åtta så det blev ju ex antal timmar senare än vad jag hoppats på..
 
Det ihärdiga pissandet från himmlen är väl det som stört min dag mest då det blev en hel del tidskrävande extra uppgifter då jag tog in våra stackars blöta hästar. Rangun var nog den som var mest påverkad av vädret för han skakade till och med.. Inte bra för hans rygg inte :S
Eftersom hästarna stod inne så många timmar på dagen krävdes det lite kvällsmockning för att det inte ska bli så fasligt tungt imorgon. De flesta hästarna fick gå ut igen nu i kväll också då det äntligen slutade regna vid fem nån gång.
 
Red vår nytillkomna ponny på morgonen - Shaddow 13 heter han och vi har honom på prov en vecka. En ganska regäl D-ponny som är mörkbrun/nästan svart och 11år.
 Ett litet smakprov :)
 
Efter ponnyn gick jag och syster ut i regnet för att fånga in en förrymd "hårboll" Christinas islänning hade rymt och stod ute på en av vallarna och åt gräs.. Grr - blött och eländigt!
 
Red Rocco lite kort i ridhuset, imorgon kommer Nina  så det blir mycket dressyr för honom nu. Hade egentligen velat rida ut eller hoppa idag men vädret avskräckte mig ifrån uteritt. Det visserligen en ryttare som släpade fram lite grejjer och hoppade i ridhuset men då hade jag redan kommit ut med dressyrmunderingen på.
 
Sedan blev det tyvärr inte så mycket mer ridning för mig idag :( Rangun fick gå på skritten innan  jag åkte hem och Melete gick ut i hagen igen.. Skitdag!
Hela em gick till att spola sista stallet för i år, vårt tävlingsstall (fem boxar) Det tar sån tid när man ska rensa ut alla prylar från stallet och sedan montera ihop slangar och kablar för att kunna köra högtryckstvätten, plus att det gick tid åt att ta in ytterligare några hästar från regnet, mocka och möblera om på några hästar i stallet.
 
Nu är iaf stallet noggrant spolat och jag har sopat så mycket jag kunnat för att det ska torka upp fort, men med tanke på dagens väder så tror jag inte det går att börja måla fören på fredag då jag vill att väggarna ska vara ordentligt torra så färgen sitter länge.
Vi skulle egentligen målat förra sommaren men lagom, när stallet var rent och torrt kom världens busväder - fyra grader, regn och blåst så då var det bara att ströa upp och ställa in hästarna igen för att vi skulle kunna plocka in unghästarna som stod och frös i beteshagen.
 
 
Thaleia
 
Igår var jag med om en ganska vidrig händelse då jag skulle hämta Shaddow på morgonen/fm. Gården bredvid hade ett par hästar och den ena av dem - en gammal 25årigt sto, hade rullat fast i hagen. En häst som ligger för länge på sidan kvävs till slut och ingen visste ju hur länge hon legat :/ Dessutom var den andra hästen i hagen smått aggresiv och vaktade den liggande hästen. Vi lyckades stänga in den i ena halvan av hagen då den var uppdelad och såsmåningom kom ägaren till hästarna. Vi var ganska eniga om att man borde avliva hästen då hon var i extremt dåligt skick men han fick upp henne på alla fyra igen och då syntes stora avskavda fläckar efter att hon sprattlat med benen för att komma upp, hon hade också riktigt svårt att gå. Stackars häst :/
Jag anser att har man ett djur så måste man kunna ta beslut om när det är dags att djuret ska få vandra vidare om det är i dåligt skick/inte mår bra osv
Jag hoppas jag slipper vara med om något liknande igen..
 
Kram Madde
 
Kommentarer
Postat av: Christina

hårboll ville ha äventyr ;)

2013-07-10 @ 21:55:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0