Dagen började bra i alla fall........

Publicerat: 2013-01-21 Kl: 23:10:56 | I kategori: Allmänt

Hej,
 
Idag har det varit ridväder = inte för kallt. Efter utsläpp av massor med hästar ( det tarsin lilla tid) så fick Hera ett pass i ridhuset. Tror att jag snor henne från Madde!
Stor skillnad i dag att rida när vi fick vara själva i ridhuset. Det är lättare att få dem fokuserade när de är så här unga. Igår var det flera hästar i ridhuset och betydligt svårare även om hon är  mycket snäll att rida.
Tänk att det är så kul att rida unghäst! Hon tar ett härligt stöd på bettet och får riktigt fin trav emellanåt.
Nästa häst var Demeter och hon fick ocskå gå i ridhuset ett dressyrpass som fick bli lite lättare hon gick ju med på min hoppkurs i lördags den fina pållen så imorgon blir det nog vila.
Längtar efter Sofia som kommer hem på söndag - har ingen lust att rida ut själv på de där humörstinna stona.
Sedan var det mockning och stallfix och alla hästar som ska gå på skritten utan den hade jag gått under.
Efter lunch skulle jag rida yrvädret Thaleia men då var det andra i ridhuset som red markarbete så jag red efter insläpp och då visade hon sitt rätta jag igen. Hon hade ju för guds skull fått gå från hagen in i vårt stall utan mat och alla kompisarna som står i utestallet.
Men jag vann den matchen och hon var mkt fin efter att testat mig.
Man hoppas att hon blir vuxen snart......
Med stort självförtroende i bagaget så gav jag mig på nästa häst - Rangun. Han fick gå en match med gammelmatte. Jag kan säga att efter det passet så var det bara att gå upp och duscha!
Inte lika stor chans att jag snor honom även om han är riktigt fin emellanåt så får man ju inget gratis. Tänk att det behövs så mkt drivning för att få ut halsen och gå med lätt stöd på bettet han lurar en att bli stark i handen o det löser ju inget.
Idag har det varit hoppteori första passet tittatde vi bla på en film som Lotta Björe o Sylve Söderstrand gjort men även en hel del snack.Det andra passet blev det bara snack om allt ifrån hindertyper hur tävling går till osv. Det varen blandad kompott av elever då det var två vuxen grupper som ridit olika länge men som vanligt drog jag över tiden då det blev roliga diskussioner och frågor.
Ikväll har vi haft det turbulent så imorgon får vi se om jag orkar med några besvärliga.....hästar.
 
 
6 dagar kvar sedan är Sofia hemma..........
 
Måste se till att ta några nya bilder på hästarna och när jag själv rider kanske så det få bli en drömma bort bild då det nu har sjunkit till -15,6 tänk på det Madde o Fia om ni läser bloggen.
Godnatt
 
Kommentarer
Postat av: Monika

Kul att du skriver inlägg Ann. Tycker att det är roligt att läsa om ert liv och era hästar även fast jag inte rider hos er längre.

2013-01-22 @ 11:30:29
Postat av: Ann

Roligt att du läser Monika, saknar du inte stora hästar? Eller kanske Kalypso hon var väl din favorit vill jag minnas :)

2013-01-22 @ 19:24:23
Postat av: Monika

Saknar hoppningen måste jag erkänna, och hade många roliga träningar på Kalypso.
Annars är det ganska lagom med en häst på 145 cm, nära till marken när man ska av och upp. Och lätt att nå rumpan och borsta på. :-)
Tränar mycket dressyr gör jag då även islandshästarna ska gå i rätt form och vara lösgjorda. Liten utmaning är det med 5 gångarter som skall vara rena och taktmässiga. Det är inte så lätt alla gånger då hästen kan blanda och gå med olika gångart i varje hov.

2013-01-22 @ 21:51:38
Postat av: Ann

Har faktiskt aldrig ridit en islandshäst i hela mitt liv kanske ska prova någon gång. Konstigt då vi hade ett kort tag en islänning på ridskolan. Jag rider ju normalt sett alltid alla lektionshästar men just denna blev det aldrig så med

2013-01-23 @ 14:12:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0