Inridning!

Publicerat: 2012-03-22 Kl: 22:49:59 | I kategori: Allmänt

Hejsan,
Ja då är det väl dags att även jag skriver några rader i bloggen det är ju ett tag sedan sist.
Nu är vi i full gång med inridning av våra fina 3-åringar!

Jag hade ju bestämt att detta var över för min del: att sadeltämja unghästar -jag vill ha dem pallsäkra o ryttarsäkra ridna relativt mkt. Det är ju alltid en olycksrisk att sitta in unga hästar. Har ju bara varit behjälplig på marken under ett antal år och även lämnat bort några till min kompis Ylva som jag tror aldrig misslyckats med en någon häst. (Hon har fått ta de med sadeltvång genom årens lopp)

Nu när vi hållt på med Hera o Thaleia så har Madde stått för att sitta upp och jag har varit på backen som medhjälpare i ridhuset. Det tar ju mer tid än man tror dessa unghästar och lilla Thaleia var den som var mest spänd. Så en dag (förra veckan) bestämde jag mig att nej nu gör vi som jag gjorde redan som liten och har gjort sedan dess(när jag själv suttit upp)
Första gången tog vi var sin häst jag o Madde o tog en promenad i skogen. När de är avspända så har jag ställt hästen vid en sten och sedan satt vänster fot i stigbygeln och hängt på Thaleia. Nästa dag var även Jocke o Sofia med och då fick se hålla i hästarna och samma procedur men nu satt vi upp och red en bit satt av och sedan upp igen.
Nästa etapp så tog vi Demeter(Sofia) som draghjälp och i början av veckan så red jag själv för första gången utan medhjälpare. Idag var Jocke tvungen att sladda vägen så då fick vi klara oss själva och vi red hela unghästrundan. Det är så himla bra att vara i naturen ju eländigare terräng desto bättre. Hästarna har fullt sjå att traska på efter en annan häst och man kan naturligt träna på att styra i skogen. Dessutom så blir det mera naturligt att hästen känner ryttaren på ryggen när man ska genom sankhål etc.
Jag själv känner mig mkt säkrare i skogen än i ridhuset. Träffade en annan kompis i kväll o hon sa att precis så vill ju min man göra. Inte så konstigt vi fick våran fostran på samma stall Näsbyholms stuteri som drevs av Maj o Lennart Klasson.
Där födde de upp welshponnies, new forest och halvblod. De hade alltid en Flyingehingst + sina egna ponnyhingstar bla Mudeford Brown David (NF), Smedhults Cavat (NF), Ekelunds Anjo (Welsh), Näsbyholms Erker (welsh).
(Mer om dessa i annat inlägg längre fram)
Oftast hade de 5-8 unghästar i varje årgång och vi ungdomar i stallet fick hjälpa till med inridningen av dessa och då gick vi ut i skogen på det här sättet alla på en gång. Kan aldrig minnas att det gick tokigt en ända gång. En nyttig skola.
Där man fick lära sig enormt mkt om hästhantering och skötsel vi fick ta stort ansvar och även hjälpa till att ställa ut dessa fina ponnyer.
Där fick jag mitt stora intresse för avel.
Ska se om vi inte kan ta några fina bilder på de "gula" och återkomma med mera info om hur ridningen fortgår. Planen är att de båda ska gå tre-årstestet i maj så vi får lov att rappa på lite.
God natt
Ann
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0