Dvärgs tankar om tiden vi tillbringar i stallet

Publicerat: 2011-08-22 Kl: 22:16:33 | I kategori: Allmänt

Detta är ett litet gästinlägg by Dvärg

För att optimalt få ut så mycket man kan av sin vistelse i stallet handlar det om rätt planering.
Att kunna i tid planera vilka dagar man kommer ha god tid på sig i stallet kan man komma långt på.
Till ex en dag man vet att det inte är någon brådska kan man ryckta sin häst lite extra noga, linda med snygga lindor och rota fram ett matchande schabrak.
Ta god tid på sig, ridafram ordentligt och sedan ta ett ordentligt arbets pass.
Men dagar där man har lite knappt om tid gäller det att vara effktiv. Det kan vara bokningar i ridhus och uptagna banor som stressar,
eller det faktum att man själv har annat inplanerat. Sådana dagar kanske man istället ska använda sig av besnkydd för att spara tid och välja att ta ett lite kortare, mer kravlöst pass.


Varför är man i stallet?
Visst man måste ta hand om sin häst, men för mig är det så att det är RIDNINGEN jag vill kunna njuta av. Inte mockning utav box eller annat slit göra.
Jag försöker alltid planera tiden så att tiden i sadeln inte blir pressad. Det kankse inte alltid går som jag vill, men då får man lägga om planen för just det passet.
Att vara stressad när man rider och känna att man inte "har tid" är det säsmsta utgångsläget man kan ha när man sitter upp på sin häst.
Hästen behöver också tid att komma igång för arbete.
Så de dagar man har tid, ta vara på dom dagarna! Det är dom dagarana den riktigta utvecklingen sker....och det är det vi vill, eller hur? Utvecklas?
Utcekling sker när man kommer till ett ordentligt arbete, där både häst och ryttare kan jobba samspelt.
Vissa hästar behöver värmas upp på speciella sätt för att optimalt komma tillarbete. Vet du vad din häst behöver?
Till ex brukar det vara vanligt att rida i en lägre form, stämma av för start och broms. Stora runda börjda spår, få in hästen i ramen mellan SKÄNKEL och hand.
När man sedan har värmt upp i skritt, trav och galopp kan det vara lämpligt med en liten pustpoaus för en själv och häst.
Sedan kommer vi till det riktiga arbetet! "vad ska vi jobba med idag" Halter? Igångsättningar? Program? Eller ska jag bara jobba med lösgjorheten på min häst?
Eller varför inte inrikta ett pass på mig själv och mina olater?
Har man nu gjort en bra uppvärmning kan man med lätthet börja atbetet med en possitiv häst. Visst, det finns tjuriga och trillsliga hästar, men varför är dom det? ;)
Det jag vill ha sagt är att om man tar tid på sig, och gör saker rätt kommer man oftast fram dit man vill även om det ibland tar lite mer tid än ÖNSKAT.


Så de dagarna man känner sig lite stressad kanske man inte bara ska kasta sig upp i sadeln och börja direkt i det hårda arbetet. Alla behöver vi värma upp!
När man var liten och skulle springa 2km med skolan fick vi värma upp, alla som spelar fotboll eller annan idrott vet vikten av att värma upp. Där är det självklart!
Det sker lätt skador med kalla kroppar! Detta gäller även hästkroppen.
Man får kanske sitta upp i sadeln med lite förståelse att hästen måste hinna med.Red man hårt dagen innan kanske den till och med är lite stel och behöver då extra mycket tid att "värma ur".
Dagar som dessa brukar jag välja att bara rida min häst låg, jobba med rundheten i språnget, takten och rakriktningen. Man behöver inte jobba de där super jobbiga sakerna varje dag - det är jobbigt av en anledning och ibland kan det vara bra med paus från det.
Variation är en bra sak :) Visst att vid god känsla kankse man kommer till ett bra arbete och kan plocka upp formen lite innan man avslutar.



Sammanfattningsvis kan man säga det att en ryttare som är medveten om sin häst brister och styrka kan få ut så mycket mer av ett pass än de som bara hoppar upp och skiter i vilket.
Men som med allt i livet gör vi det av olika anledningar. Det man måste fråga sig är "vad är mitt mål?"
För att nå det slutmålet måste man i varje beslut man tar, varje dag, röra sig åt den riktning som leder till målet. Annars kanske det är tid att tänka över sitt mål.

Till ex skrev Madde i ett tidigare inlägg att hennes mål var GP och ev utomlandsstart.
Vad gör hon för att komma dit?
Träna, träna, träna!!! Hon rider olika hästar, tränar för tränare och jobbar med utveckligen. There is no easy way out, only hard work!
Så nu är frågan, tar hon alltid rätt väg när hon i vardagen möter ett beslut som ska tas?
När jag själv fick höra om detta sätt att se sitt mål började jag genast ta det till mig och försöker nu leva efter det.
Alla mina kvalfylda beslut är nu mycket lättare att ta, jag har målet i sikte och vill dit.

Frågan är

har du?


/ Dvärg
Kommentarer
Postat av: Tävlingsryttarnaa

Hej! Jättefin blogg, hoppas allt är bra med dig! Kika gärna in på vår blogg och kommentera. Vi uppdaterar med massa roligt varje dag! Om du har vägarna förbi, kommentera gärna =)

2011-08-22 @ 22:27:47
URL: http://tavlingsryttarnaa.blogg.se/
Postat av: madde

Grymt bra inlägg!! Tusen tack - hoppas detta kan vara till hjälp för många :)

2011-08-22 @ 22:35:11
URL: http://holmqviststuteri.blogg.se/
Postat av: Ann

Ja det är bara att hålla med. Det handlar ju inte om att bara "rasta" av sin häst.

Personligen har jag blivit så "gammal" att jag inser att om tiden ej räcker till för ett optimalt ridpass så låter jag hellre bli - eller skrittar ut en sväng. Då min pärla dessutom är 20 år och gör alla svåra dressyrrörelser med lätthet och glädje så avstår jag om jag ej hinner värma upp på det sätt som behövs för att göra dessa rörelser. Då han skulle göra dessa ändå utan uppvärmning.

Ann

2011-08-24 @ 17:50:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0